8.2.11

SUNAT...dikejutkan, apabila.....

  • seorang yg tdo di masjid dan waktu solat tiba.berdasarkan hadis Abu Bakrah r.a berkata, 'aku keluar bersama Nabi s.a.w utk menunaikan solat subuh.beliau tidak lalu pd mana2 lelaki melainkan akan menyerunya utk solat atau menggeraknya utk solat dengan kakinya.'{hadis riwayat Abu Daud}.
  • org yg tdo di hadapan org yg solat krn mengganggu org yg solat.
  • tdo di atas permukaan bangunan tanpa penghadang.Rasullallah s.a.w bersabda,'sesiapa yg tidur di atas permukaan bangunan tanpa penghadang{dr jatuh bangunan},sesungguhnya tlh tlps dr tanggungjawab mana2 pihak{sekiranya jatuh}.{hadis riwayat Abu Daud}.
  • tdo dlm keadaan separuh badan terkena cahaya matahari dan setengah lg tidak kena.Nabi s.a.w bersabda,'apabila salah seorang kamu berada di bawah pancaran matahari,kemudian matahari naik dan sebahagian tubuh mu terkena pancaran matahari dan sebahagian yg lain tidak kena,hendaklah dia beredar.'{hadis riwayat Abu Daud}.
  • tdo sebelum isyak krn makruh tido waktu itu.ini di sebut dlm hadis yg panjang, riwayat dr Abi Bakrah r.a di mana berkata,'baginda tidak suka tidur sebelum solat isyak dan sembang-sembang slpsnya.'{hadis riwayat Bukhari}.
  • seseorg yg tdo menirap.baginda melihat seorg lelaki menirap.lalu baginda bersabda,'sesungguhnya ini adalah cari baring yang di murkai oleh Allah dan Rasulnya.'{hadis riwayat Tarmizi dan Ahmad}.
  • mengejutkan org yg tdo utk bangun qiamullail.Nabi s.a.w bersabda,'Allah merahmati org yg bangun mlm,menunaikan solat dan mengejutkan isterinya.sekira isterinya enggan,dia akan merenjiskan air pd muka isterinya.Allah merahmati wanita yg bangun malam,menunaikan solat dan mengejutkan suaminya.sekira suaminya enggan,dia akn merenjiskan air ke muka suaminya.'{hadis riwayat Abu Daud}.mengejutkan org yg tdo utk bangun sahur. Nabi s.a.w bersabda,'sesungguhnya bilal akan mengumandangkan azan pd waktu mlm{sebelum subuh},maka makanlah dan minumlah sehingga Ibnu Maktum mengumandangkan azan subuh.'{hadis riwayat Muslim}.

1 comment:

  1. ALHAMDULILAH. tq for da info.. bru ku tahu ehhehe.. TQVM =)

    ReplyDelete