18.2.11

Kerja rumah bantu tubuh lebih menawan....!

Sejam melakukan kerja rumah,ia boleh membakar kalori antara 200-1000 kilojoule {KJ}.
justeru, tidak sesukar mana rancang aktivi hujung minggu  di samping mengeratkan hubungan sesama keluarga.
1. Menyapu Sampah kuatkan otot lengan.walaupon kelihatan mudah.tetapi perli ada teknik yang betul.tidak boleh terlalu bongkok,kerana memberi kesan pada tulang belakang.selain itu,mampu membentuk kepadatan tulang dan ini mengurangkan risiko osteoporosis.peredaran darah dapat berjalan dengan lancar di samping menguatkan otot lengan.tidak hairanlah 'memegang penyapu' mampu membakar sebanyak 240 kalori pada bahagian lengan.dapat meransang pelepasan beta-endorfin sejenis hormon yang mencetuskan rasa bahagia dan tenang.
2.Mengemop Lantai.mampu mempercepatkan {memproses} makanan yang di makan.menyihatkan jantung dan mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular {berkaitan jantung} dengan merendahkan paras kolesterol.membantu mengawal tekanan darah,mencegah penyakit darah tinggi,mengurangkan risiko penyakit kancer usus dan payu dara.
3.Mengelap Tingkap.gerakan yang bertenaga dapat meningkatkan refleks,koordinasi otak dan ketahanan tubuh. berupaya membentuk badan yang ideal apatah lagi gerakan tangan selari dengan bahagian pinggul dan otot paha.aktiviti ini mampu membakar 300 kalori untuk setiap jam atau bersamaan dengan berjalan kaki dan berlari.
4.Mengangkat Barang.gerakannya tidak seaktif memegang penyapu, tapi manfaatnya besar bagi yang ingin mengurangkan lemak pada bahagian punggung,perut,dan paha, senaman ini sangat sesuai.menggunakan tenaga secara tidak langsung ia sebenarnya memberi tumpuan pada bahagian perut,punggung dan paha.mengangkat perabot kecil umpama memegang 'dumbell' yang mana fungsinya adalah sama iaitu memberi penekanan,menguatkan tulang dan mengencangkan otot paha belakang,punggung,perut dan pinggul.
5.Berjalan Kaki.meningkatkan keupayaan badan bagi tujuan memproses gula dengan lebih baik dan membantu aliran darah.bergerak dari satu kerja rumah ke satu kerja rumah yang lain [berjalan antara 3-7 min} mampu memberi perlindungan kepada beberapa penyakit berkait rapat dengan pemakanan.paling penting berjalan,postur badan perlu di jaga iaitu menegakan kepala dan meluruskan tulang belakang badan.bernafas seperti biasa.kawal pernafasan jika tercungap-cungap,kurangkan kelajuan atau berhenti seketika.
PENTING UNTUK DI KETAHUI...
*pastikan postur badan dalam keadaan yang betul.
*minum air sebelum dan selepas melakukan kerja rumah.
*tambah tenaga dengan menambah karbohidrat beberapa jam sebelum melakukan kerja rumah.pisang atau sandwich pilihan yang baik.
*jangan terus mandi selepas melakukan kerja rumah.
*pakai pakaian yang sesuai.
*berhenti sebentar jika terlalu penat.
*memanaskan badan dan lakukan sedikit senaman ringan.
*lakukan kerja rumah sekurang-kurangnya 1 jam setiap minggu [hujung minggu].
Jangan tak percaya dengan melakukan kerja rumah dapat mengurangkan berat badan.bukan itu saja,dapat membentuk otot-otot supaya kelihatan tegap dan menarik.kadar metabolisma badan turut meningkat.



p/s  jadi....sebelum pegi shopping atau jenjalan di hujung minggu...lakukan kerja rumah dulu untuk 1 jam dah memadai.kira 'housekeeping' ler...badan sihat, sedap mata memandang...!

3 comments:

  1. moral of da story "CBOH NK NGELUH MN KJA UMH BNYK"...hikhikhik
    IKHLASKAN HT + SENYUMMMMMMMM...

    ReplyDelete
  2. salam...

    buat keje umah pun kira mcm senaman juga..kan?

    ReplyDelete